Al meer dan 100 jaar familiebedrijf, opgericht vijf generaties geleden door betovergrootvader Jan Theeuwes. Hij was molenaar in Baarle-Nassau en nam in 1917 het molenaarsbedrijf van de familie Jef Meeuwesen in Ulicoten over waar een van zijn beide zonen, Bart, later voor zichzelf kon beginnen. Via diens zoon Jos en later zijn vrouw Sjaantje komt het bedrijf in handen van zonen Christ, Pieter en Henk, en in 2018 neemt de huidige generatie Victor en Joris (zonen van Christ) het roer over.
<\/p>
\u201cOpen staan voor samenwerking\u201d is wat Victor en Joris Theeuwes heel duidelijk geleerd hebben de laatste jaren. \u201cAls je elkaars krachten kunt benutten ben je zoveel sterker. Er komt veel op de boeren af, het is een illusie om te denken dat de wereld daar omheen dan hetzelfde blijft.\u201d Vorig jaar zijn de mannen onder andere daarom een vergaande samenwerking aangegaan met een groter bedrijf in hun eigen branche. Door de samenwerking met Fransen Gerrits (sinds 2022), waar ook Victoria en Fierens deel van uitmaken, is er een goede logistieke dekking over Zuid Nederland en Belgi\u00eb ontstaan. Optimalisatie van transport en kostenbesparing, belangrijk in deze tijd. Er was al een samenwerking in de inkoopcombinatie, daar is uitwisseling van knowhow op diverse andere terreinen bij gekomen. Op dit moment werken er in Ulicoten bij Theeuwes 40 mensen, in totaal telt de groep 200 medewerkers, allen 100% afhankelijk van boeren, dat besef zit er bij iedereen en wordt ook zo uitgedragen.<\/p>
\u201cTrek de kranten maar open, er komt een krimp aan, daar rekent iedereen op. Voor ons betekent dat op dit moment tegen de stroom in zwemmen. Door omzetgroei moeten we de laatste 4 jaren drie nachten per week werken. Dat doen we om te behouden wat we hebben. Om de aankomende saneringen goed te kunnen doorstaan werd voor ons duidelijk dat we intensief samen moesten gaan werken. Er is gekeken naar overnames die wij zouden kunnen doen. Belangrijk daarin is voor ons dat het voelt als een stap vooruit en niet als een stap achteruit. En bovenal willen we hetzelfde plezier houden in wat we doen en waar we goed in zijn. Voor ons was het heel snel duidelijk dat we met Fransen Gerrits een ideale eenheid naar de toekomst toe konden vormen.\u201d Fransen Gerrits past goed bij hen, een bedrijf met hetzelfde familie-dna, drie maal groter en anders georganiseerd. \u201cDit sluit aan bij onze behoefte naar groei en we kunnen gebruik maken van professionaliteit op vlakken waar we die zelf missen. De mate en het tempo van krimp van de veestapel en daarmee onze afzet, daar is moeilijk op voor te sorteren, maar het is goed gelukt. De vijver waarin wij vissen wordt niet groter, er komen geen boeren bij.\u201d Theeuwes is blij met de samenwerking, met de verkoop van een fabriek uit de groep in Veghel wordt meteen bewerkstelligd dat er in de moderne fabriek in Ulicoten gewoon voer gemaakt kan blijven worden.<\/p>
Toen het personeel vorig jaar op de hoogte gebracht moest worden van de nieuwe samenwerking gingen de broers toch eerst Victor en Joris Theeuwes even bij oma Sjaantje langs, toen al 98 jaar oud, inmiddels is ze overleden. Een wijze vrouw aldus Victor en Joris, \u201cons oma zei: ik heb gehoord wa ge zeejt, gullie hebt er goed over nagedacht, bent nie over \u00e9\u00e9n nacht ijs gegaan. Net als in onzen tijd moete meebewegen anders blefde er nie.\u201d<\/p>
Daarna werden de medewerkers ge\u00efnformeerd, en net in dat jaar vierde Fransen Gerrits het 125-jarig bestaan waar ook de Ulicotenaren werden uitgenodigd. Zo kon men elkaar informeel leren kennen bij allerlei festiviteiten waaronder een festival waar personeel en klanten waren uitgenodigd. \u201cVoor de medewerkers was het best een verrassing maar volgens ons voelt bijna iedereen intussen wel met wat voor volk we in zee gegaan zijn. We zijn allemaal uit hetzelfde hout gesneden een daarmee groeit het vertrouwen in elkaar. Dat is goed om te zien.\u201d<\/p>
In de toekomst wil men nog meer investeren in de fabriek en ook minder lege kilometers maken, zaken effici\u00ebnter verdelen en schuiven. Op zich niks nieuws maar door de ontwikkelingen in de sector en ook door de oorlog in Oekra\u00efne en de daarmee stijgende energieprijzen en grondstofprijzen moet er n\u00f3g kritischer gecalculeerd worden. De boer wil snel beleverd blijven worden, met de juiste producten voor een goeie prijs. \u201cWe proberen mensen te behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. Maatwerk is wat ons sterk gemaakt heeft, de snelheid waarmee wij onze klanten bedienen zelfs ook met maatwerk, dat is iets waar zelfs Bol.com bij wijze van spreken wat van kan leren\u201d zeggen de broers met een lach. 400 Verschillende recepten daar werken ze mee. Onze klanten verwachten van onze voeders en adviezen optimale resultaten, vlees- en ook melkopbrengst in verhouding tot de verstrekte kilo\u2019s voer worden kritisch bijgehouden, evenals zo weinig mogelijk mestproductie. Wij zijn adviseurs voor boeren, willen voor hen en samen met hen werken aan het effici\u00ebnter maken van de sector. Onze klanten, boeren, hebben het beste met hun dieren voor, zorgen er met veel passie voor. Als de dieren het goed hebben, hebben de boeren het ook goed.\u201d<\/p>","btn_label":"","btn_link":""}]
Piet en Riet hadden in 2022 bewust gekozen voor een goedkoper voerpakket. \u2018\u2019De varkens vreten toch heel makkelijk veel voer, dus aan de opname ligt het niet\u2019\u2019. Harrie en Zus hadden juist het tegenovergestelde gedaan en kozen voor een luxer voerpakket. Zus had gezegd dat de varkens wel duur zouden worden en dat bij een hogere opbrengstprijs het gunstiger is om luxe te voeren omdat groei dan meer beloond wordt.<\/p>
Karel en Marie hadden hetzelfde voerpakket gehouden.<\/p>
Alle 3 de gezinnen hebben evenveel betaald voor de biggen en hebben dezelfde opbrengstprijs voor de varkens ontvangen.<\/p>
Toch was het voor Riet en Piet duidelijk dat ze een verkeerde zet gedaan hadden. Het verschil in voerwinst tussen het eigen bedrijf en Harrie en Zus was toch meer dan EUR 34,- per plaats en tikt dan toch enorm door! De namen van deze boeren zijn verzonnen maar de cijfers berusten op werkelijk behaalde resultaten.<\/p>
Als je bovenstaande cijfers ziet is het toch moeilijk te bevatten dat tussen die bedrijven met 3.000 varkens een verschil van inkomsten zit van meer dan EUR 100.000,-.<\/p>","btn_label":"","btn_link":""}]
Tip: Weeg alle mineralen af met een keukenweegschaal, noteer het gewicht van 1 schep. Zet deze dan in een schema. Dit geeft minder kans op fouten, zeker voor bedrijven waar meerdere personen voeren!<\/em> Daarnaast is het de vraag of deze kleine componenten goed gemengd worden in het totale mengsel en niet ergens in de hoek van de mengwagen blijven \u201cplakken\u201d. Daarom is het raadzaam om mineralen en andere kleine componenten in een maatmeel te mengen. Dit verkleint de kans op voerfouten en bespaard arbeid \u00e9n een hoop lege zakken. Doordat de mineralen in bulk worden geleverd bij onze fabriek is dit in de praktijk zelfs gunstiger in prijs.<\/p>","btn_label":"","btn_link":""}] Met dank aan Wouters speciaal transport WST, Sander Baijens en Inge wouters.<\/p>","btn_label":"","btn_link":""}] Het belang van een hoge voeropname in de kraamstal is vanzelfsprekend bekend bij varkenshouders. We zien onderweg enorme verschillen tussen bedrijven. Daarom willen we dit nog eens goed onder de aandacht brengen.<\/p> De laatste jaren is er op steeds meer bedrijven ge\u00efnvesteerd in een automatisch bijvoersysteem (nat) voor biggen in de kraamstal. Bedrijven zijn dan in staat om extreem vaak bij te voeren. Afhankelijk van de voeropname wordt er middels een sensor quasi onbeperkt bijgevoerd. Dit stimuleert de biggen om extra vaak vers voer op te nemen.<\/p> Waarom is voeropname in de kraamstal zo belangrijk?<\/strong><\/p> In bovenstaande grafiek is de relatie tussen voeropname in de kraamstal en de biggengroei weergegeven. De relatie tussen hogere opname en daardoor een hogere biggengroei is duidelijk zichtbaar. De puntjes duiden individuele biggen die gevolgd zijn en handmatig bijgevoerd zijn. Het gele lijntje is opgemaakt uit totale bedrijfsgegevens uit de praktijk van bedrijven die werken met automatische bijvoersystemen.<\/p> Je ziet dat er sprake is van een afnemende meeropbrengst. Logisch ook, want het is een illusie om te denken dat een steeds hogere voeropname in de kraamstal als maar blijft leiden tot meer en meer groei, later in het biggen traject.<\/p> De eerste extra grammen voeropname (bijv. van 100 naar 200 gram) hebben m\u00e9\u00e9r extra groei tot gevolg dan die van 600 naar 700 gram.<\/p>","btn_label":"","btn_link":""},{"id":"c30ca97b43","type":"doubleimage","size":0,"class":null,"bg":false,"equalheight":false,"images":[[{"url":"upload\/baf973_afbeelding.jpeg","hash":"60b333a3724acc1ea779aca076b356a8","name":"afbeelding.jpeg","filename":"baf973_afbeelding.jpeg","image":true,"type":"image\/jpeg","size":"68514","media_id":"170","cdn":false,"width":"1654","height":"709"}],[]],"image_link":"","image_type":false,"image_types":["fit","fill"],"image_height":false,"image_heights":["s","m","l"],"image_link_new_window":false,"fields":{"title":"Default alt"}},{"id":"1481f657b4","type":"text1col","size":0,"class":null,"bg":false,"text":" In bovenstaande grafiek is de voeropname verdeling te zien met daarbij de invloed op de groei, later in het vleesvarkens traject. (Bron: gegevens Provimi). In dit voorbeeld is de gemiddelde voeropname 315 gram per big voor spenen. Deze voeropname is gerealiseerd door enkel droog bij te voeren. Met deze verdeling van voeropname kom je op een gerealiseerde groei van gemiddeld 833 gram.<\/p>","btn_label":"","btn_link":""},{"id":"a9a0025527","type":"doubleimage","size":0,"class":null,"bg":false,"equalheight":false,"images":[[{"url":"upload\/fb104f_afbeelding2.jpeg","hash":"c5f462e64f74e5b3969ed7c07e7c0480","name":"afbeelding2.jpeg","filename":"fb104f_afbeelding2.jpeg","image":true,"type":"image\/jpeg","size":"75128","media_id":"171","cdn":false,"width":"1654","height":"709"}],[]],"image_link":"","image_type":false,"image_types":["fit","fill"],"image_height":false,"image_heights":["s","m","l"],"image_link_new_window":false,"fields":{"title":"Default alt"}},{"id":"9f801ec585","type":"text1col","size":0,"class":null,"bg":false,"text":" Wanneer we instaat zijn om de voeropname te verbeteren middels automatische bij voersystemen, is het dus realiseerbaar om richting 70 gram extra groei bij de vleesvarkens te scoren (905 gram). In dit voorbeeld kom je op een voeropname van 533 gram per big voor spenen. Verbeteringen in resultaten zijn natuurlijk altijd afhankelijk van het vertrekpunt van waaruit men start.<\/p>
<\/p>De première van de Theeuwes Kerstfilm 2022
[{"id":"5770b3850c","type":"video","size":0,"class":null,"bg":false,"variant":false,"video":"https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=RfrdvP-xjh0","autoplay":false,"muted":false,"loop":false,"ratio":"16by9","ratios":["16by9","4by3"]},{"id":"eb54091831","type":"text1col","size":0,"class":null,"bg":false,"text":"Babybiggen voer code 106 Big Prestige Liquid
[{"id":"a78353a307","type":"text1col","size":0,"class":null,"bg":false,"text":"Het voer kenmerkt zich door:<\/strong><\/h4>
Wat belangrijk is om te onthouden:<\/strong><\/h4>